20 Haziran 2012 Çarşamba

ÇÖZÜM ORTAĞIMI NASIL DEĞERLENDİREBİLİRİM?

Dünya çapında Internet ile ilgili hizmet veren yaklaşık 10.000 firma bulunduğu tahmin edilmekte. Arz bu kadar geniş olduğuna göre talebinizi karşılamakta zorlanmayacaksınız, demektir. Ancak hepsinin iyi ve kötü yanlarını, avantaj ve dezavantajlarını saydık. İyi, ama bunların her birisini nasıl değerlendireceksiniz?

Destek Kapasitesi

Kendi şirketinizin pazarlama departmanından memnunsunuz, hatta kendi bünyenizde bir Internet birimi de kurdunuz. Ancak gene de dışarıdan desteğe ihtiyaç duyuyorsunuz. Çalıştığınız partnerinizi değerlendirmede en önemli kriter, size verdiği destek olmalı. İhtiyaç duyduğunuz anda ve gerektiği şekilde alınan bir destek.

Dikey Uzmanlık

Benchmarking, yani sizinle aynı kulvarda koşan firmaları yakından tanımak, kulağa gayet hoş gelen ifadesi ile onların yanlışlarından ders almak son zamanların moda kavramı. Doğrudan “ben benchmarking için geldim” diyene kimse “aman, buyurun” demeyecektir. Öte yandan dolaylı bir benchmarking niye olmasın? Klasik reklamcılıkta kimse rakip firma ile çalışan reklam ajansına iş vermez. Zaten doğrusu da bu. Oysa Internet ortamı biraz farklı. Siz sanal ortamda bilet pazarlamayı planlayan bir havayolu şirketinin işletmecisisiniz. Size teklif veren firmalardan birisi de önceden sanal ortamda tur pazarlayan bir seyahat acentasının sayfasını tasarlamış. Eğitim ve zaman konusunda sağlayacağınız tasarrufu düşünebiliyor musunuz?

Firma Kültürü

Bir firmayı değerlendirmede kişisel izleniminiz önemli. Çalışanların memnuniyeti, firma kültürü, iş felsefesi artık iş hayatında belirleyici faktörler. Bu nedenle işi vermeden önce gidip bir çaylarını içmekte yarar var.

Vaktinde yetiştirme

Patologlar her şeyi bilirler, ama biraz geç. Tasarımı gayet güzel, ancak sezon açılışından beş gün sonra teslim edilen bir projeye para öder misiniz? Ödememek, ödemek zorunda kalmamak için de zaman konusunda kesin kriterler, daha doğrusu yaptırımlar getirmeniz şart. Zamanında teslim iyi projenin ‘olmazsa, olmaz’ koşulu haline getirilmeli. Ancak bu da yeterli değil, geç teslim mutlaka bir yaptırıma bağlanmalıdır.

Marka Oluşturma

Başlangıçta kimse Internetin marka oluşturma konusunda anlamlı bir medya oluşturacağını düşünememişti, oysa giderek çok sayıda şirket pazarlama stratejisine Interneti de dahil etmekte.

Yatırımın Geri Dönüşü

Internetin henüz emekleme aşamasında olduğu dönemlerde herkes geleceğe yatırım yapıyordu. Kimse yaptığı yatırımın kısa sürede geri dönüşünü beklemiyordu, ancak yeni bin yılla birlikte Internet konusunda yaptığı yatırımı fazlasıyla geri alan şirketlerin sayısı da artmaya başladı. Bu anlamda bir işletmeci gözü ile Internet de yapılan yatırımın sağladığı getiri ile değerlendirilebilir.

Hedef Kitle Tanımı

Hedefinizi ne kadar iyi tanımlarsanız vurmanız da o derece kolay olur. Bu nedenle hedef kitle tanımı ile ilgili farklı yaklaşımları değerlendirerek her bir hedef kitle için ayrı bir mesaj hazırlayabilirsiniz. Zaten Internetin üstün yanı da budur. Teknoloji partnerinizin iş organizasyonu ve araştırma bölümü bu konuda size yardımcı olacaktır.

Global Erişim

Internetin uluslararası konumu sayfalarınızın dünyanın her yerindeki bilgisayar sahiplerine açık olması demek. Ancak bu her zaman uluslararası başarı anlamına gelmiyor, bir çok şirket bu konuda kötü bir deneyim yaşadı. O nedenle de bu şirketler, global düşünüp yerel uygulamayı öğrendiler.

Web sitem, hedef kitlem ile aramızdaki köprü

Başarılı bir site her bir hedef kitle grubu ile bire bir on-line ilişki demek. Bu nedenle hedef kitlenin alt gruplara ayrılması önemli. Hedef kitleniz kitlesel tüketicileriniz, iş ortaklarınız, tedarikçileriniz, çözüm ortaklarınız, aradığınız yeni elemanlar veya bunların hepsi olabilir. Ama öte yandan bunların hepsine aynı anda hitap edemezsiniz. Çözüm ortağınızın da daha iyi bir çözüm üretmek için anlaması gereken nokta, daha etkin bir işletmeciliğin anahtarının satış bölümü, müşteri ilişkileri ve dahili işleyişin mükemmelleştirilmesi ve üretilen çözümün Internet projesine de yansıması gerektiğidir.

Strateji

Uzun yıllar yatırım yaparak bir marka oluşturdunuz. Bu yatırımdan gereken sonucu alabilmek için çözüm ortağınızın marka konusundaki vazgeçilmezlerinizi, önceliklerinizi ve uzun vadeli planlarınızı kavraması kaçınılmaz. Markanızın hedef kitlesi, demografik yapısı, davranış alışkanlıkları gibi konularda sizin yapacağınız rehberlik yanlış konseptlere dayalı çalışmaları önleyecek ve bu anlamda zamandan tasarruf sağlayacaktır. Bu konudaki materyalinizi çözüm ortağınıza sunmaktan çekinmeyin.

Pazarlama

Sizi siz yapan müşterileriniz ve çözüm ortaklarınızla daha iyi bir iletişim açısından geliştirilecek proje, bire bir ilişkiden çok bire-çok ilişkiyi de göz önünde bulundurmalıdır. Tüketiciye yönelik bir sitede en çok yatırım yapılan nokta, tüketicinin ilgisinin uyandırılması ve daha sonra da uyandırılan bu ilginin canlı tutulmasına yöneliktir. Dahili siteler, yani intranet ile doğrudan iş ortaklarınıza (business-to –business) yönelik extranet konusunda beklentiler ise çok daha farklıdır. Hepsinin ortak noktası ise tanıtım için çaba sarf edilmesi gerektiğidir. Bu nedenle sizinle aynı kulvarda koşan şirketlerin kullandığı medya ve pazarlama stratejisini yakından takip etmenizde yarar vardır.

Yaratıcılık

Hızlı bir erişim, Internet ortamında başarının anahtarı, fakat erişimdeki hız kadar akılda kalıcılık da önemli. Bunu sağlamanın yöntemleri oldukça farklı. Hazırlanacak düğme ve yönlendirme elemanlarının hiçbir ek açıklamaya bırakmaması önemli. Kullanıcı, ne yapması gerektiğini kolaylıkla tahmin edebilmeli. Bekleme konusunda ise sabrı zorlanmamalı. Gayet güzel hazırlanmış, ancak yüklenmesi bir dakikadan uzun zaman alan bir animasyonu izletme şansınız oldukça kısıtlıdır. Demek ki, yaratıcılığın sınırı da, kullanıcının sabrı. Bu nedenle sitenizi hazırlattıktan sonra konuya yabancı kişilerden sitenizi ziyaret edip eleştiride bulunmalarını istemeniz gerekiyor. Eleştirileri ne kadar amatör olursa, sizin için o kadar iyi, çünkü sitenizin hiçbir ziyaretçisi sizin kadar profesyonel olmak zorunda değil.

Teknoloji

Teknoloji partneriniz, size özel bilgilerin toplanması ve kullanıma sunulması konusunda zengin bir fikir arşivi ile karşınıza çıkacaktır. Üstelik bunların her birinin ek maliyeti dudaklarınızı uçuklatacak boyutlardadır. Bunların hepsine yatırım yapmanız nerede ise imkansız. Önemli olan kime nasıl hitap edileceğidir. Bu anlamda tüketici segmentasyonu, yani farklı tüketici alt gruplarının oluşturulması yaptığınız yatırımın geri dönüş hızını arttıracaktır. Kişisellik konusunda çözüm önerisi getiren, farklı programlar sunan şirketlerin sayısı oldukça fazladır. Bunların bazıları olgunlaşmıştır, bazılarının ise henüz ham olduğunu siz de fark edersiniz. Dolayısı ile bu konuya girmeden önce ürününü satın alacağınız şirketlerden referans istemenizde yarar vardır.

Satış Tekniği

Sayfanıza bir kez gelen ziyaretçileri yeniden sayfanıza girmeye teşvik eden en önemli nokta, bireysel ihtiyaçlarına verdiğiniz yanıttır. Kullanıcının etkinlik alanı ve bireyselliği konusunda elde edeceğiniz bilgiler bu anlamda işinizi son derece kolaylaştıracaktır. Elektronik ticaret sizin için şu anda veya ileride önemli bir kriter ise, teknoloji partnerinizden de aynı şeyi beklemelisiniz. Hazırladığı içerik, satışa yönelik ilgisi ve sunulan on-line bilgilerin mevcut yasal çerçeve ile entegrasyonu bu anlamda temel verilerdir. Elektronik ortamdaki ödemelerin ifası ve bu konudaki yasal prosedür genellikle ihmal edilir, ama bu konuda hükümetlerin de bazı girişimlerinin olduğunu bilmenizde yarar görüyoruz.

Veri Entegrasyonu

Oluşturduğunuz müşteri veritabanı ile Internetten gelen talepler arasında bağlantı kurmakta zorlanabilirsiniz. Bu veritabanları arasındaki ilişkiyi kurmak, aynı verileri farklı yerlerde kullanabilmek çözüm ortağınızın rutin haline getirdiği bir işlem olmalıdır. Kimse, sizden Amerika’yı yeniden keşfetmenizi beklememeli.

Müşteri Destek Gereçleri

Müşteri hizmetlerinin klasik pazarlamada önemi ortada. Bireyselliğin ön planda olduğu etkileşimli pazarlamada ise önemi birkaç kez daha fazla. Sitenizi ister son tüketiciye, ister bir tedarikçiye veya dahili personelinize yönelik olarak hazırlayın, yöneltilen soruya ne kadar çabuk yanıt verirseniz, karşılaşacağınız müşteri tepkisi de o derece olumlu olacaktır. Vereceğiniz hızlı bir yanıt sadece ilgi duyan bir bireyi sadık bir müşteri veya uzun vadeli işbirliği yapabileceğiniz bir partnere dönüştürecektir. Müşteri hizmetleri konusunda otomasyon hizmeti veren yazılım ve süreçler piyasada son derece yaygın. Daha önce vurguladığımız gibi kendi içerisinde olgunlaşmış yazılım kadar, çözüm ortağınızın bu yazılıma aşina olması da önemli. Çözüm ortağınızın tanımadığı, öğrenmek ve size de öğretmek zorunda olduğu bir yazılım, zaman ve para kaybı demek. Üstelik işe yarayacağının da garantisi yok. Bu nedenle otomatik bir elektronik posta yanıtlama yazılımı edinmeden önce çözüm ortağınıza danışmanız önemli bir tasarruf sağlayabilir. Bu bağlamda, bilgisayarlı telefon hizmetlerinden yararlanan çağrı merkeziniz ile elektronik posta alanındaki veri entegrasyonu sizin için önemli bir imaj hamlesi anlamına gelebilir.

0 yorum:

Yorum Gönder