23 Aralık 2011 Cuma

Pagerank

Pagerank

Page (sayfa) ve Rank (sıra, derece, rütbe) kelimelerinden oluşan Pagerank ifadesini Türkçe'ye sayfa değeri veya sayfa derecesi olarak çevirebiliriz. Her web sayfası 0 ve 10 arasında pagerank değerine sahiptir. Bu değer Google tarafından çeşitli kriterlere göre belirlenir ve web sayfalarının Google'ye göre değerini gösterir. Bir web sayfasının pagerank değeri 8 ise, bu sayfa Google'ye göre önemlidir ve bu nedenle arama sonuçlarında üst sıralarda çıkar. Kısaca, bir web sayfasının pagerank değeri ne kadar fazlaysa, arama sonuçlarındaki konumu da o kadar iyidir. Ancak pagerank arama sonuçlarını etkileyen faktörlerden sadece bir tanesidir. Şimdi pagerank değeri nasıl belirlenir kısaca değinelim.
Bir web sayfasına ne kadar çok link verilirse PR değeri o kadar çok artar. Çünkü internet kullanıcıları faydalı olmayan sitelere genellikle link vermez. PR değerinin nasıl belirlendiğini bir örnekle açıklamaya çalışalım. A ve B siteleri iki matematik sitesi olsun. A sitesindeki konu anlatımlarının, örnek soruların, tasarımın ve içeriğin çok iyi olduğunu, B sitesinde ise tam tersi olduğunu düşünelim. Bu siteleri ziyaret edenler doğal olarak arkadaşlarına A sitesini önerecek ve web sitelerinde, forumlarda, bloglarında A sitesine link verecektir. Böylece A sitesinin pagerank değeri artarken B sitesinin pagerank değeri az artacak veya hiç artmayacaktır. Sonuca bakacak olursak yapılan aramalarda A sitesi B'den daha iyi bir konumda olacak ve ziyaretçi sayılarını artıracaktır. Google ise kullanıcılarını daha kaliteli sitelere yönlendirmiş olacaktır. Google'nin birdenbire ortaya çıkıp en büyük arama motoru olmasını sağlayan da pagerank sistemini geliştirmeleri ve kullanmalarıdır. Belirli aralıklarla (genellikle üç ayda bir) pagerank güncellemesi yapılır ve üç ayda sitelerin ne kadar link aldıkları, hangi sitelerden link aldıkları gibi çeşitli değişkenler incelenerek websiteleri için yeni pagerank değerleri belirlenir.

Pagerank Nasıl Öğrenilir

Sayfaların PR değerini ögrenebilmek için FireFox ve Google Toolbar'ı bilgisayarınıza yüklemeniz yeterlidir. Ayrıca Google Chrome kullanıcısıysanız uygun eklentiyi tarayıcıya yükleyerek sitelerin Pagerank değerini öğrenebilirsiniz.
Pagerank

 

Pagerank Artırma Yöntemleri

Pagerank sisteminin ne olduğunu, nasıl belirlendiğini kısaca anlatmaya çalıştım. Şimdi web sayfalarımızın PR değerini artırmak için neler yapabileceğimize göz atalım.
Kaliteli ve Özgün İçerik
Pagerank artırmak için en iyi yöntem kaliteli ve özgün bir içerik oluşturmaktır. Eğer sitenizin içeriği kaliteliyse ve içeriğini başka bir yerden almayıp kendiniz oluşturduysanız hiçbir şey yapmanız gerekmiyor. Zaten ziyaretçiler sizin yapmanız gerekenleri kendisi yapacaktır. Kendi sitelerinde veya forumlarda sitenizin linkini ekleyecektir.
Sitenize Link Verilmesini Sağlayın
Ziyaretçilerinize sitenize link vermeleri için yol gösterin. Sitemizdeki "Sitemize Destek Olun" benzeri bir sayfa oluşturarak buraya sitenizin logolarını ve link kodlarını ekleyin. Siteniz için aşağıdaki gibi bir kod oluşturun. Anahtar kelimeniz bölümüne hangi kelimede üst sıraya çıkmak istiyorsanız onu yazın.
 
Web Dizinleri ve DMOZ
Çeşitli web dizinlerinin ilgili kategorilerine sitenizi ekleyebilirsiniz. Böylece sitenize bir link daha verilmesini sağlamış olursunuz.
İnternetin en büyük web dizini DMOZ açık dizin projesidir. Bu dizin dünyanın çeşitli bölgelerinden gönüllülerin oluşturduğu ve insanlar tarafından düzenlenen bir dizindir. Arama motorları, bilgisayarlar ve çeşitli programlar aldatılabilir, kalitesiz siteler kaliteli gibi gösterilebilir. O nedenle hiç bir program insan kadar doğru karar veremez. DMOZ tamamen insanlar tarafından kontrol edilen bir dizin olduğu için sadece kaliteli sitelerin başvuruları kabul edilir. Bu nedenle de çoğu arama motoru bu dizine büyük önem verir. Google, web dizini olarak DMOZ'u referans alır.

Pagerank Değerini Etkileyen Faktörler

Pagerank değeri sadece verilen link sayısına göre belirlenmez. Çeşitli faktörler pagerank değerini etkiler. Kısaca bunlara değinelim;
Link Sayısı: Daha önce de söylediğimiz gibi web sayfasına ne kadar link verilirse PR değeri o kadar çok artar. Örneğin bir web sayfasına 10 link verilmişse PR değeri 1 olur gibi...
Link Veren Siteler: Hangi sayfaların link verdiği de link sayısı kadar önemlidir. Örneğin PR değeri 8 olan bir siteden link almanız, tek başına sitenizin PR değerini 6'ya çıkarabilir. Sitenize link veren sayfaların PR değerleri ne kadar yüksekse, o kadar çok faydası olur.
Link Veren Sayfalardaki Linkler: Sitenize link veren bir sayfada kaç tane link olduğu da PR değerini etkiler. Örneğin sitenize link veren bir sayfada 50 tane link varsa, sitenize sağlayacağı fayda 50'ye bölünecek ve sadece 1 birimi sizin sitenize katkı yapacak demektir.
Alakalı Siteler: Aynı kategorideki sitelerin verdiği linkler, farklı kategorideki sitelerin verdiği linklere oranla pagerank değerini daha çok artırır. Örneğin fıkra siteniz varsa, araba sitesinin verdiği link sitenizin Pagerank'ını pek artırmaz. Başka bir fıkra sitesinden link almanız sitenize daha çok katkı sağlar.
Google mühendislerinin geliştirdiği denklemler, yukarıdaki ve benzeri kriterleri değerlendirerek her web sayfası için pagerank değeri belirler. Gelecek güncellemeye kadar belirlenen pagerank değerleri sitelerin sıralamalarını etkiler.

0 yorum:

Yorum Gönder