Arama motoru optimizasyonu (Search Engine Optimization - SEO), sitenizin arama motorlarında üst sıralarda çıkması için yaptığınız çalışmaların geneline denir. Bu sayfada çeşitli teknikleri kullanarak sitemizi arama motorlarına nasıl ekleyeceğimizi ve sitemizin arama sonuçlarındaki sırasını nasıl yükselteceğimizi öğreneceğiz.
Neden SEO?
Web sitelerine en çok ziyaretçi gönderen siteler arama motorlarıdır. Standart bir web sitesinin ziyaretçilerinin neredeyse %90'ını arama motorları sağlar. Bu nedenle sitenizin ziyaretçi sayısını artırmanın en önemli ve en kolay yolu sitenizi optimize ederek arama motorlarına eklemektir. Siteniz arama motorlarına eklenmiş olabilir ancak arama sonuçlarının ilk sayfalarında çıkmıyorsa, sitenizin ziyaretçi sayısını fazla etkilemez. Özetlemek gerekirse, arama motorlarında yapılan aramalarda ilk sıralarda çıkmayan bir web sitesi internette hiç yayınlanmamış gibidir. O nedenle sitemizi optimize etmek en az site yapmak kadar önemli ve üzerinde durulması gereken bir konudur.
Arama motoru optimizasyonu, hakkında kitaplar yazılan oldukça geniş bir konudur. Ben sadece seo ile ilgili temel bilgileri vereceğim. O nedenle buradaki bilgilerle yetinmemenizi, farklı kaynaklardan yararlanarak seo konusunu daha iyi öğrenmenizi tavsiye ediyorum. Aşağıdaki sayfaları ziyaret ederek seo konusunda temel bilgiler ve tekniklere ulaşabilirsiniz.
Genel Olarak SEO
Arama motoru optimizasyonu konusunu anlayabilmek için önce arama motorlarını ve nasıl çalıştıklarını anlamamız gerekir. Bu sayfada arama motorlarına, nasıl çalıştıklarına ve seo konusuna genel olarak değineceğiz.
Arama Motorları Nasıl Çalışır?
İnternet, hepimizin bildiği gibi çok büyük bir ağ ve bu ağda milyonlarca websitesi, milyarlarca web sayfası bulunmaktadır. Arama motorları, örümcek denen programları aracılığıyla web sitelerini bulup veritabanına kaydederler. Örümcekler bir web sayfası bulur ve sayfayı okumaya ve kaydetmeye başlarlar. Eğer örümcek bu sayfada bir linke raslarsa, linki takip ederek diğer sayfaları da aynı şekilde kaydetmeye devam eder. Örümcekler bu şekilde tüm siteleri dolaşır ve sayfalarda değişiklik yapılmışsa veritabanındaki verileri günceller. Biz de arama motoruna girip arama yaptığımızda, veritabanında kayıtlı olan siteler taranır ve aradığımız terimle ilgili siteler gösterilir.
Arama Motorları, Geçmişi ve Bugünü
İnternetin yeni yeni gelişmeye başladığı dönemlerde arama motorlarında çıkmak için aranan kelimenin sitenizde olması yeterliydi. Örneğin araba kelimesini arattığınızda içinde araba kelimesi en çok geçen site ilk sırayı alıyordu. Ancak günümüzde anahtar kelimelerin yoğunluğu, sayfaların açılış hızı, siteye kaç tane web sayfasının link verdiği, sitenin ne kadar süre kapalı kaldığı, sitenin ne kadar eski olduğu, ziyaretçilerin sitede ne kadar uzun kaldığı, site içeriğinin kopya olup olmaması ve sitenin ne sıklıkla güncellendiği gibi bir çok şey, sitelerin sıralamasını etkiliyor.
Arama Motoru Optimizasyonu ve Amacı
Arama motorları, kullanıcılarına aradıkları bilgiyi en kolay şekilde ve kısa yoldan sağlamayı amaçlar ve bu nedenle kaliteli siteler ile diğerlerini ayırarak kaliteli siteleri arama sonuçlarında ilk sıralara yerleştirirler. Sitelerin kalitelerini değerlendirme ve onları sıralama işlemini bilgisayarlar yaptığı için hatalar olabilir. Kaliteli ve özgün bilgi içeren sitenizi arama motorları kalitesiz olarak değerlendirebilir. Arama motoru optimizasyonunun amacı bu ve benzeri hataları önlemektir. Örneğin sohbet siteniz varsa SEO yaparak sitenizin sohbet kelimesinde çıkarmaya çalışırız. Ancak daha fazla ziyaretçi çekebilmek için arama motorlarını yanıltmaya çalışmak, örneğin hiç ilgisi olmadığı halde haber kelimesinde sitenizi sonuçlar arasında çıkarmaya çalışmak hile olarak değerlendirilir ve sitenizin arama motorlarından silinmesine neden olur.
Meta Taglar
Meta taglar (meta etiketler), arama motorlarına web sayfaları hakkında bilgi vermek için kullanılır. Sayfanın başlığı, tanımı, hangi bilgileri içerdiği, hangi anahtar kelimeleri içerdiği ve benzeri bilgiler meta taglar aracılığı ile arama motorlarına bildirilir. Arama motorlarının örümcekleri web sayfalarını kategorilere ayırarak kaydetmek için ziyaret ettiğinde, bilgi toplamak için önce meta taglara bakar. Eğer web sayfasına meta tag eklenmişse, örümcekler sayfa hakkında bilgileri daha kolay toplayıp, sayfayı daha kısa sürede ilgili kategoriye ekleyebilir. Böylece ilgili kategoride arama yapıldığında, kaydedilen sayfalar arama sonuçlarında yer alır. Şimdi kısaca meta tagların neler olduğuna göz atıp, kendi sayfalarımız için meta taglar oluşturacağız.
Title Etiketi
Title etiketi, web sayfasının başlığını belirlemek için kullanılır. ve etiketleri arasına yazılır. Tarayıcının en üstündeki yazı ve arama sonuçlarında listelenen sayfaların başlığı bu etikete göre oluşturulur. Title etiketini oluştururken sitenizin içeriği ile ilgili kelimeler kullanın ve 80 harften uzun başlıklar kullanmamaya çalışın.
Description Etiketi
Description etiketi, web sayfalarını tanımlamak için kullanılır. Description etiketi ile sayfa içeriği bir veya iki cümle ile kısaca açıklanır. Ayrıca arama sonuçlarındaki sayfa açıklamaları description etiketine göre oluşturulur. Web sayfanız için tanım yazarken 200'den fazla karakter kullanmamaya ve tanım içerisinde başlıkta kullandığınız kelimeleri kullanmaya dikkat edin.
Keywords Etiketi
Keyword etiketi, web sayfası ile alakalı olan anahtar kelimeleri belirlemede kullanılır. Sitenizin içeriği hakkında ipucu veren kelimeleri belirleyip keywords etiketine yazın. Çoğu kişi keywords etiketine çok sayıda kelime yazmanın daha iyi olacağını düşünür ama gerçekte öyle değildir. Mümkün olduğu kadar az sayıda kelime kullanarak ama en iyi şekilde sitenizin içeriği hakkına bilgi veren kelimeleri kullanın. Bu kelimelerin sayfa içerisinde bir kaç defa yazıldığından emin olun.
Robots Etiketi
Robots etiketi, web sayfasını ziyaret eden arama motoru örümceklerinin ne yapması gerektiğini belirler. Yukarıdaki örnekte robot etiketinde belirtilen index ve follow komutları, örümceklere sayfayı kaydetmesini ve sayfadan diğer sayfalara olan bağlantıları takip etmelerini söylüyor. Bu etiketi gören örümcek önce sayfayı kaydedecek ve bu sayfadan başka bir sayfaya link verilmişse oraya gidecektir. Eğer komut aşağıdaki gibi olsaydı, örümcekler siteyi kaydetmeyecek ve bu sayfa üzerindeki linkleri takip etmeyecekti.
Web sayfaları için kullanılan meta etiketler sadece bunlar değil ancak web sitenizin sıralamasını etkileyen en önemli meta etiketlere değinmiş olduk. Şimdi kendi sayfalarımız için meta etiketler oluşturalım. Bunun için aşağıdaki meta etiketleri kendi web sayfalarınıza göre değiştirebilirsiniz veya meta tag oluşturma araçlarını kullanabilirsiniz.
1) Sayfa Başlığı
2)
3)
4)
2)
3)
4)
Anahtar Kelimeler
Bu sayfada anahtar kelimeler hakkında bilgi verip onları nasıl daha verimli bir şekilde kullanacağımızı öğreneceğiz.
Anahtar kelimeler sayfanızın içeriği ile ilgili kelimelerdir. Bu kelimeleri meta etiketlere ekleyerek arama motorlarında daha iyi yerlere gelebilirsiniz. Mesela bilgisayarlarla ilgili bir sayfa hazırladıysanız anahtar kelimeleriniz bilgisayar, bilgisayar parçaları, yazılım, donanım gibi kelimeler olur. Arama motorlarında bu kelimeler aratıldığında sizin sitenizde sonuçlar arasında listelenir. Sayfanızın içeriği ile uyumlu anahtar kelimelerinizi belirleyin ve meta etiket olarak ekleyin. Bu kelimeleri sayfa içerisinde de kullanın.
Anahtar Kelime Seçimi
Web sayfalarınız için belirleyeceğiniz anahtar kelimeler çok önemlidir. Bir web sayfası hazırladık ve anahtar kelimelerini belirledik. Acaba bu anahtar kelimeler arama motorlarında sıklıkla aratılıyor mu, tahmin edemediğimiz başka anahtar kelimeler var mı? En iyi anahtar kelimeleri sadece tahmin ederek, düşünerek bulamayabiliriz. Bu durumda bazı araçları kullanarak anahtar kelimeleri belirlemek daha kolay, faydalı ve bilimsel olur. Google Anahtar Kelime Aracı'nı kullanarak hangi anahtar kelimenin ne sıklıkla arandığını ve alternatif anahtar kelimeleri bulabilirsiniz. Tahmin edemediğiniz ve en çok aranan kelimeleri bularak, sitenizi bu kelimelere göre optimize edebilirsiniz.
Anahtar Kelimeleri Kullanmak
Google'ye göre bir site içerisinde bir kelime %2 yoğunlukta kullanılıyorsa, o sayfa bilgisayar ile ilgili demektir. Eğer bu kelime %9 veya daha fazla yoğunluğa sahipse Google bunu hile olarak algılar, arama motorunu aldatmaya yönelik bir şey olarak değerlendirir ve siteyi arama sonuçlarında son sıralara atar. Sitenizin anahtar kelimelerini sayfa içerisinde %1,5 ile %2,5 seviyesinde tutmaya çalışın. Buradaki bağlantıyı kullanarak sayfalarınızın meta tag analizini yapabilir, hangi kelimenin sayfanızda ne sıklıkla kullanıldığını öğrenebilirsiniz.
Arama Motorlarına Kayıt
Bu sayfada sitenizi arama motorlarına nasıl ekleyeceğinizi anlatacağım. Her arama motoru aynı yöntemi kullanmadığından sadece sitenizi Goolge'ye nasıl ekleyeceğinizi uygulamalı olarak göstereceğim. Diğer arama motorlarına benzer şekilde veya sadece site adresini yazarak ekleyebileceksiniz. Ayrıca bu sayfada anlatılanları uyguladığınız anda siteniz Google'ye eklenmez. Google'nin sitenizi tanıması, hangi arama sonuçlarında çıkacağına karar vermesi için biraz zaman alabilir.
Yapacağımız işlem özetlemek gerekirse sitemizin adresini Google örümceklerinin (crawler) tarama listesine ekleyeceğiz. Daha sonra örümceklerin sitemizdeki tüm sayfaları ziyaret ettiğinden emin olmak için sitemizin tüm sayfalarını içeren bir site haritası oluşturup bu haritayı Google örümceğine tanıtacağız. Zamanla Google örümceği sitemize gelecek ve site haritasını görerek sitemizdeki tüm sayfaları görebilecek. Böylece tüm sayfalar Google'ye kaydedilmiş olacak.
Sitemizi Google örümceğinin tarama listesine eklemekle başlayalım. www.google.com.tr/addurl linkine tıklayalım ve sırayla sitenizin tam adresini, yorumunuzu ve dogrulama kodunu yazın. Daha sonra www.google.com/webmasters/sitemaps adresinden giriş yapmalısınız. Yani Google üyeliğiniz olması lazım (Gmail üyeliği gibi...) Açılan sayfaya sitemizin adresini yazıyoruz ve ekle butonuna tıklıyoruz.
Şimdi bu sitenin bize ait olduğunu Google'ye ispatlamamız gerekiyor. Bunu sitemize bir meta etiket ekleyerek veya sitemize bir sayfa ekleyerek yapabiliriz.
Sitenizi doğrulayın linkine tıklıyoruz ve hangi yöntemle sitemizi tanıtacağımızı seçiyoruz. Ben yeni sayfa oluşturma yöntemini tercih ediyorum. Şimdi aşağıda görülen Google'nin belirlediği bir sayfayı siteme eklemek için Bir HTML dosyasını karşıya yükle seçeneğine tıklıyorum ve aynı isimdeki sayfayı hazırlayıp sunucudaki kök dizine (yani index.html veya index.php sayfasının yanına) gönderiyorum.
Gönderdikten sonra Doğrula butonuna tıklıyorum. Yaptığımız son işlemle sitemizi Google Web yöneticisi araçları sayfasına eklemiş olduk. Şimdi sitemizdeki tüm sayfaların Google'ye kaydedilmesi için bir site haritası oluşturalım. Xml Sitemaps adresine girip sitemizin adresini yazalım ve sayfa altındaki Start butonuna tıklayalım. Sitenizin büyüklüğüne göre sitemap oluşturma işlemi biraz zaman alabilir. Sitemap oluşturulduktan sonra yeni bir sayfa açılıyor ve buradan sitemapları indirebiliyoruz. Ben sitemap.xml ve urllist.rxt dosyalarını indirdim.
Bunları indirdikten sonra sitemap.xml ve urllist.txt dosyalarını sitenizin kök klasörüne yerleştirin. Şimdi Google site yöneticisi araçları sayfasına geri dönüp Site Haritaları sekmesine tıklayalım ve haritalarımızı Google'ye tanıtalım. Açılan sayfadan Site haritası ekle linkine tıklıyoruz.
Aynı işlemi tekrarlayarak ama sitemap.xml yerine urllist.txt yazarak sitemizin diğer haritasını da ekleyebiliriz.
Son yapdığımız işlemle sitemap.xml dosyasının sitemizin haritası olduğunu Google'ye bildirmiş olduk. Google örümcekleri sitemizi ziyaret ettiğinde bu dosyalara bakarak sitemizin bütün sayfalarını görebilecek ve bu sayfaları dolaşarak kaydedecektir.
Artık siteniz Google'de.. ancak sitenizin Google içeriğine eklenmesi zaman alabilir. Bu süre içerisinde sitenizi diğer arama motorlarına da ekleyebilirsiniz. Diğerlerine eklemenin bu kadar uzun ve karmaşık olmayacağından emin olabilirsiniz.
Pagerank
Page (sayfa) ve Rank (sıra, derece, rütbe) kelimelerinden oluşan Pagerank ifadesini Türkçe'ye sayfa değeri veya sayfa derecesi olarak çevirebiliriz. Her web sayfası 0 ve 10 arasında pagerank değerine sahiptir. Bu değer Google tarafından çeşitli kriterlere göre belirlenir ve web sayfalarının Google'ye göre değerini gösterir. Bir web sayfasının pagerank değeri 8 ise, bu sayfa Google'ye göre önemlidir ve bu nedenle arama sonuçlarında üst sıralarda çıkar. Kısaca, bir web sayfasının pagerank değeri ne kadar fazlaysa, arama sonuçlarındaki konumu da o kadar iyidir. Ancak pagerank arama sonuçlarını etkileyen faktörlerden sadece bir tanesidir. Şimdi pagerank değeri nasıl belirlenir kısaca değinelim.
Bir web sayfasına ne kadar çok link verilirse PR değeri o kadar çok artar. Çünkü internet kullanıcıları faydalı olmayan sitelere genellikle link vermez. PR değerinin nasıl belirlendiğini bir örnekle açıklamaya çalışalım. A ve B siteleri iki matematik sitesi olsun. A sitesindeki konu anlatımlarının, örnek soruların, tasarımın ve içeriğin çok iyi olduğunu, B sitesinde ise tam tersi olduğunu düşünelim. Bu siteleri ziyaret edenler doğal olarak arkadaşlarına A sitesini önerecek ve web sitelerinde, forumlarda, bloglarında A sitesine link verecektir. Böylece A sitesinin pagerank değeri artarken B sitesinin pagerank değeri az artacak veya hiç artmayacaktır. Sonuca bakacak olursak yapılan aramalarda A sitesi B'den daha iyi bir konumda olacak ve ziyaretçi sayılarını artıracaktır. Google ise kullanıcılarını daha kaliteli sitelere yönlendirmiş olacaktır. Google'nin birdenbire ortaya çıkıp en büyük arama motoru olmasını sağlayan da pagerank sistemini geliştirmeleri ve kullanmalarıdır. Belirli aralıklarla (genellikle üç ayda bir) pagerank güncellemesi yapılır ve üç ayda sitelerin ne kadar link aldıkları, hangi sitelerden link aldıkları gibi çeşitli değişkenler incelenerek websiteleri için yeni pagerank değerleri belirlenir.
Pagerank Nasıl Öğrenilir
Sayfaların PR değerini ögrenebilmek için FireFox ve Google Toolbar'ı bilgisayarınıza yüklemeniz yeterlidir. Ayrıca Google Chrome kullanıcısıysanız uygun eklentiyi tarayıcıya yükleyerek sitelerin Pagerank değerini öğrenebilirsiniz.
Pagerank Artırma Yöntemleri
Pagerank sisteminin ne olduğunu, nasıl belirlendiğini kısaca anlatmaya çalıştım. Şimdi web sayfalarımızın PR değerini artırmak için neler yapabileceğimize göz atalım.
Kaliteli ve Özgün İçerik
Pagerank artırmak için en iyi yöntem kaliteli ve özgün bir içerik oluşturmaktır. Eğer sitenizin içeriği kaliteliyse ve içeriğini başka bir yerden almayıp kendiniz oluşturduysanız hiçbir şey yapmanız gerekmiyor. Zaten ziyaretçiler sizin yapmanız gerekenleri kendisi yapacaktır. Kendi sitelerinde veya forumlarda sitenizin linkini ekleyecektir.
Sitenize Link Verilmesini Sağlayın
Ziyaretçilerinize sitenize link vermeleri için yol gösterin. Sitemizdeki "Sitemize Destek Olun" benzeri bir sayfa oluşturarak buraya sitenizin logolarını ve link kodlarını ekleyin. Siteniz için aşağıdaki gibi bir kod oluşturun. Anahtar kelimeniz bölümüne hangi kelimede üst sıraya çıkmak istiyorsanız onu yazın.
Web Dizinleri ve DMOZ
Çeşitli web dizinlerinin ilgili kategorilerine sitenizi ekleyebilirsiniz. Böylece sitenize bir link daha verilmesini sağlamış olursunuz.
İnternetin en büyük web dizini DMOZ açık dizin projesidir. Bu dizin dünyanın çeşitli bölgelerinden gönüllülerin oluşturduğu ve insanlar tarafından düzenlenen bir dizindir. Arama motorları, bilgisayarlar ve çeşitli programlar aldatılabilir, kalitesiz siteler kaliteli gibi gösterilebilir. O nedenle hiç bir program insan kadar doğru karar veremez. DMOZ tamamen insanlar tarafından kontrol edilen bir dizin olduğu için sadece kaliteli sitelerin başvuruları kabul edilir. Bu nedenle de çoğu arama motoru bu dizine büyük önem verir. Google, web dizini olarak DMOZ'u referans alır.
Pagerank Değerini Etkileyen Faktörler
Pagerank değeri sadece verilen link sayısına göre belirlenmez. Çeşitli faktörler pagerank değerini etkiler. Kısaca bunlara değinelim;
Link Sayısı: Daha önce de söylediğimiz gibi web sayfasına ne kadar link verilirse PR değeri o kadar çok artar. Örneğin bir web sayfasına 10 link verilmişse PR değeri 1 olur gibi...
Link Veren Siteler: Hangi sayfaların link verdiği de link sayısı kadar önemlidir. Örneğin PR değeri 8 olan bir siteden link almanız, tek başına sitenizin PR değerini 6'ya çıkarabilir. Sitenize link veren sayfaların PR değerleri ne kadar yüksekse, o kadar çok faydası olur.
Link Veren Sayfalardaki Linkler: Sitenize link veren bir sayfada kaç tane link olduğu da PR değerini etkiler. Örneğin sitenize link veren bir sayfada 50 tane link varsa, sitenize sağlayacağı fayda 50'ye bölünecek ve sadece 1 birimi sizin sitenize katkı yapacak demektir.
Alakalı Siteler: Aynı kategorideki sitelerin verdiği linkler, farklı kategorideki sitelerin verdiği linklere oranla pagerank değerini daha çok artırır. Örneğin fıkra siteniz varsa, araba sitesinin verdiği link sitenizin Pagerank'ını pek artırmaz. Başka bir fıkra sitesinden link almanız sitenize daha çok katkı sağlar.
Google mühendislerinin geliştirdiği denklemler, yukarıdaki ve benzeri kriterleri değerlendirerek her web sayfası için pagerank değeri belirler. Gelecek güncellemeye kadar belirlenen pagerank değerleri sitelerin sıralamalarını etkiler.
Robots.txt Dosyası
Robots.txt dosyası ile arama motorlarının hangi sayfaları veri tabanlarına kaydetmeyeceği bildirilir. Örneğin sitenize bir sayfa gönderdiniz ama bu sayfanın arama sonuçlarında çıkmasını, arama motorlarında görünmesini istemiyorsanız, bunu robots.txt dosyasını düzenleyerek yapabilirsiniz. Böylece arama motoru örümcekleri sitenize geldiği zaman önce robots.txt dosyasına bakar. Bu dosyaya bakarak hangi sayfaları dolaşacağını, hangi sayfaları dolaşmayacağını öğrenir. Robots.txt dosyası sitenizin kök klasörüne yani index.html sayfasının yanına gönderilmelidir.
Eğer sitenizdeki sayfaların tamamının arama motoru veritabanına kaydedilmesini istiyorsanız notepad ile boş bir text dosyası açın ve şunları yazın.
Burada User-agent arama motoru örümceğini belirtir. Mesajın hangi arama motoru örümceği için geçerli olduğunu belirtir. Yanındaki * işareti ise tamamı anlamına gelir. Yani User-agent: * komutu, robots.txt dosyasındaki yazılı komutların bütün arama motoru örümcekleri için geçerli olduğunu belirtir. Daha iyi anlamak için Google'nin örümceği olan Googlebot ile MSN arama motoru örümceği olan Msnbot için ayrı ayrı komutlar girelim.
Yukarıda görüldüğü gibi iki farklı örümceğe farklı görevler verdik. Googlebot'dan sonra gelen disallow bölümü boş oluğu için sitemizin tüm sayfaları google veritabanına kaydedilir. Ancak Msnbot'dan sonra gelen disallow komutuna /gizli.html yazdık. Yani Msnbot sitemize uğradığı zaman gizli.html sayfasına girmeyecek ve bu sayfayı veritabanına eklemeyecek.
Şimdi disallow komutuna daha detaylı bakalım ve bir kaç örnekle bilgilerimizi pekiştirelim. Eğer sayfaların kaydedilmesini engellemek istiyorsak Disallow komutu yanına "/" işareti koyarak sayfanın adını yazmamız gerekir. Eğer bir klasörün içindeki bütün sayfaları engellemek istiyorsak Disallow: /engellenenklasor/ şeklinde komut eklememiz gerekir. Eğer sitenin tamamen kaydedilmesini engellemek istiyorsak disallow komutu yerine sadece "/"koymamız gerekir. Şimdi örneklerle tekrar edelim.
Bir sayfanın kaydedilmemesini istiyorsak:
Birden fazla sayfanın kaydedilmemesini istiyorsak ek disallow komutu ekleriz:Sitenin tamamının kaydedilmemesini istiyorsak:
Sitedeki bir klasörün kaydedilmemesini istiyorsak:
Sitemizdeki iki klasör ve bir sayfanın kaydedilmemesini istiyorsak:
Şimdi biraz da User-agent komutu ile oynayarak örnekler verelim. Sitemizi msnbot'un kaydetmemesini ama diğer arama motorlarının kaydetmesini sağlayalım:
Tüm arama motorları sitemizi kaydetsin. Ama Google ile Msn birer klasör kaydetmesin istiyorsak:
Bütün olasılıkları değerlendirerek robots.txt dosyaları oluşturduk. Eğer sitenizde engellemek istediğiniz sayfa veya klasör varsa bu komutlardan uygun olanını kendi sitenize göre ayarlayın ve notepad ile boş bir txt dosyası açarak bu komutları yazın. Daha sonra bu dosyayı sitenizin ana klasörüne yani sitenizdeki index.html sayfasının olduğu klasöre gönderin.
Eğer engellemek istediğiniz sayfa daha önce arama motorları tarafından kaydedildiyse, robots.txt dosyasını gönderdikten bir süre sonra silinecektir. Ama bu süre 1-2 ay gibi bir zaman olabilir.
0 yorum:
Yorum Gönder